Tafsir Method of Tartib Nuzuli: An Analytical Study of Muhammad Darwazah's Kitab al-Tafsir al-Hadith and Muhammad al-Jabiri's Kitab Fahm al-Qur`an al-Hakim
Main Article Content
Abstract
The study of tafsir tartib nuzuli is still quite rare. This study seeks to complete the study. Tafsir tartib nuzuli is still considered “strange” by the majority of Muslims. This study is library research using a descriptive-analysis method. There are at least four mufasirs (interpreters) who use the tafsir method of tartib nuzuli, namely Bayan al-Ma'ani by Abdul Qadir Huwaisy (Iraq: 1880-1978), Al-Tafsir al-Hadith by Muhammad Darwazah (Syria: 1887-1984), Ma'arij al-Tafakkur by Abdurrahman al-Maidani (Syria: 1927-2004), and Fahm al-Qur`an al-Hakim by Muhammad al-Jabiri (Morocco: 1935-2010). Of the four books of nuzuli interpretation, this paper will focus on two books, namely Al-Tafsir al-Hadith and Fahm al-Qur`an al-Hakim. The tafsir method of nuzuli has its own characteristics and contributions compared to other methods of interpretation. Tafsir tartib nuzuli can be an alternative method in portraying the Prophet’s da’wah journey / Islamic transformation from the time of Muhammad's prophethood until his death. Tartib nuzuli interpretation is more related to the chronology of the Prophetic Sirah Nabawiyah (Prophetic Journey) as narrated in the books of Sirah.
Studi tentang tafsir tartib nuzuli masih cukup jarang dilakukan. Kajian ini berusaha untuk melengkapi studi tersebut. Tafsir tartib nuzuli dianggap masih ”asing” oleh mayoritas umat Islam. Kajian ini bersifat kepustakaan (library research) dengan menggunakan metode deskriptif-analisis. Setidaknya ada empat mufasir yang menggunakan metode tafsir tartib nuzuli yaitu Bayan al-Ma’ani karya Abdul Qadir Huwaisy (Irak: 1880-1978), Al-Tafsir al-Hadits karya Muhammad Darwazah (Suriah: 1887-1984), Ma’arij al-Tafakkur karya Abdurrahman al-Maidani (Suriah: 1927-2004), dan Fahm al-Qur`an al-Hakim karya Muhammad al-Jabiri (Maroko: 1935-2010). Dari empat kitab tafsir nuzuli tersebut, tulisan ini akan fokus pada dua kitab, yaitu Al-Tafsir al-Hadits dan Fahm al-Qur`an al-Hakim. Metode tafsir nuzuli memiliki ciri khas dan kontribusi tersendiri dibanding metode tafsir lain. Tafsir tartib nuzuli dapat menjadi metode alternatif dalam memotret perjalanan dakwah Nabi/formasi Islam sejak masa kenabian Muhammad sampai wafatnya. Tafsir tartib nuzuli lebih sinkron dengan kronologi Sirah Nabawiyah sebagaimana dinarasikan dalam kitab-kitab sirah.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Al-Jabiri, M. ‘Abid. (2008). Fahm al-Qur’an al-Hakim; al-Tafsir al-Wadhih Hasb Tartib al-Nuzul, cet. I. Dar al-Nasyr al-Maghribiyah.
Al-Syathibi, A. I. (n.d.). al-Muwafaqat fi Ushul al-Syari’ah, jilid 2. Wizarah al-Awqaf al-Su’udiyah.
Amal, T. A. (2011). Rekonstruksi Sejarrah Al-Quran. Divisi Muslim Demokratis.
Darwazah, M. ‘Izzat. (n.d.-a). ‘Ashr al-Nabi Saw. wa Bi`atuhu Qabl al-Bi’tsah. Mathba’ah Dar al-Yaqzhah al-‘Arabiyah.
Darwazah, M. ‘Izzat. (n.d.-b). al-Dustur al-Qur`ani fi Syu`un al-Hayat. Dar Ihya Al-Kutub al-Arabiyah.
Darwazah, M. ‘Izzat. (n.d.-c). Sirah al-Rasul; Shuwar Muqtabasah min al-Qur`an al-Karim. Mansyurat al-Maktabah al-‘Ushriyah.
Darwazah, M. ‘Izzat. (2000). al-Tafsir al-Hadits: Tartib al-Suwar Hasab al-Nuzul, cet. II. Dar al-Gharb al-Islami.
Dimyathi, M. A. (2022). Jam’ul Abiir: Usaha Menghimpun Kitab Tafsir Sepanjang Sejarah. The International Journal of Pegon Islam Nusantara Civilization, 4(2).
Donner, F. M. (2015). Muhammad dan Umat Beriman: Asal Usul Islam, terj. Prof. Syafaatun almirzanah (Cet. I). Gramedia Pustaka Utama.
Fariq, W. M. (2022). Pemikiran Pendidikan Islam Perspektif Muhammad ‘Abid Al-Jabiri. TA’ALLUM: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2).
Fikri, K. (2022). TAFSIR NUZULI KARYA ULAMA NUSANTARA: Studi atas Kitab Tafsir Sinar Karya Abdul Malik Ahmad. Ṣuḥuf, 15(2).
Jamaluddin, Y. (2016). REKONSTRUKSI SEJARAH KENABIAN DALAM TAFSIR NUZULI (Studi Kitab Fahm al-Qur’ān al-Ḥakīm: at-Tafsīr al-Wāḍiḥ ḥasb Tartīb an-Nuzūl Karya al-Jabiri). Jurnal Tafsere, 4(1).
Karmillah, I. (2017). Peranan Konteks Sosio-Historis Dalam Penafsiran Muhammad Izzat Darwazah. Maghza, 2(1).
Ma’arif, C. (2018). ARAH BARU KAJIAN TAFSIR: Kajian Metodologi Penelitian Aksin Wijaya Dalam Karyanya Sejarah Kenabian Perspektif Tafsir Nuzuli Muhammad Izzat Darwaza”,. Qof, 2(2).
Mejbel, W. S. A.-R. dan M. H. (2023). The Qur’anic Purposes of Sheikh Abdul Rahman Hassan Habanka Al-Maidani in his Interpretation of Ma’arig al-Tafakkur wa-Daqa’iq al-Tadabbur Surat Al-Asr, Al-Adiyat, Al-Kawthar and Al-Takathur as a model",. AICHS Third International Conference on Human Science.
Musa, R. A. al-‘Abidi dan A. H. (2012). Mauqif al-Yahud wa al-Da’wah al-Islamiyah. Majalah Al-Adab, 2(99).
Permana, A. K. (2023). Teologi Pembebasan Perspektif al-Qur’an: Konsep Pembebasan Kemiskinan melalui Tafsir Nuzuli Ayat-Ayat Makkiyah. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 33(1).
Poonawala, I. K. (2006). HERMENEUTIKA AL-QUR’ÂN”: Mengenal al-Tafsîr al-Hadîts Karya ‘Izzat Darwaza. Jurnal Studi Al-Qur’an, 1(1).
Rahman, M. F. (2022). Tafsir Nuzuli Muhammad ‘Abid Al-Jabiri. Al-Mustafid: Journal of Qur’an and Hadith Studies, 1(2).
Wijaya, A. (2016). Sejarah Kenabian: dalam Perspektif Tafsir Nuzuli Muhammad Izzat Darwazah. Mizan.
Zahra, S. H. A. (2004). Yahud al-Madinah fi al-‘Ahd al-Nabawi: Audhu’uhum al-Ijtima’iyah wa al-Iqtishadiyah wa al-Tsaqafiyah. Https://Library.Iugaza.Edu.Ps/.